Wednesday, February 1, 2012

[Tutorial] [Part 2] Cara utk lajukan / speed up / optimize / maintain pc,laptop & netbook..

0



Bismillahirrahmaanirrahim..ni part 2 @ the last cara utk lajukan / speed up / optimize / maintain pc,laptop & netbook dari aku..klik sini utk membaca part 1..


ADVANCE


  • [1] Lakukan step 1,3,4,5,6,7,8 dan 10 dlm part 1..
  • [2] Download & Advance SystemCare kat sini & install ke dlm pc,laptop & netbook anda..Advance SystemCare merupakan software yg dapat meningkatkan performance pc,laptop & netbook anda, dapat fix sesetengah problem dlm system pc,laptop & netbook, sangat2 senang digunakan, dapat detect & remove malware yg ada di dalam system pc,laptop & netbook, dan byk lagi features Advance SystemCare ni..Cara guna :
        • {1}  Quick Care - Gunakan Quick Care setiap hari atau 2-3 hari sekali
 

        • {2} Deep Care - Gunakan Deep Care paling kurang sebulan skali..PALING KURANG..seelok-eloknya gunakn Deep Care seminggu skali..




        • {3} Turbo Boost - Gunakan Turbo Boost ketika anda memerlukan performance yg laju seperti main game, kerja2 multimedia, dan lain2..

     step 1

step 2

step 3

step 4

dan step-step yg seterusnya..(aku tak masokkan kat sini sebab lebih kurang sama..)


        • {4} Toolbox - dalam Toolbox ni ada byk system tools..korang explore sendiri lah eh?aku tak sempat nak buat tutorial utk Toolbox ni sebab nanti kang satu post ni penoh dgn Advance SystemCare je..tapi dalam Toolbox ni ada limit bagi yg guna FREE version..tapi still banyak yg bleh guna..system tools yg TAK BOLEH di gunakan dlm free version : Registry Cleaner, Internet Booster, Registry Defrag dan Clone Files Scanner SAHAJA..aku pon guna free version je..hehe =D 

  • [3] Download Smart Defrag kat sini & install ke dlm pc,laptop & netbook anda..function Smart Defrag ni same je dgn Disk Defragmenter dlm facilities windows 7/vista/xp..tapi ia lebih advance & lebih mendalam berbanding  Disk Defragmenter dlm facilities windows 7/vista/xp..Gunakan Smart Defrag ni sekurang-kurangnya sebulan skali tapi aku recommend korang defrag hard disk korang seminggu skali..


  • [4] Download Ccleaner kat sini & install ke dlm pc,laptop & netbook anda..function Ccleaner ni utk clear history, cookies, temporary internet files & lain2 dlm internet browser macam Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer & lain2..Ccleaner juga bleh mengosong recycle bin & clean windows log files & lain2..



  • [5] Dan yg terakhir, selain daripada step-step yg aku bagi dari part 1 sampai part 2 ni, korang juga kena pastikan @ maintaining @ jaga @ upgrade hardware pc,laptop & netbook korang..contohnya mcm JGN biarkn pc,laptop & netbook korang OVERHEAT, upgrade ram, bagi pengguna laptop & netbook,cabot battery apabila anda menggunakan adapter @ chager bagi memastikan jangka hayat battery tu dapat b'tahan lebih lama @ kata lain utk mengelakkan bettery tu senang jadik kong..nenoneno hehe, dan lain2.. sebab cara-cara yg aku bagi dari part 1 samapi part 2 ni merupakan maintaning/optimize dari segi system..


* Kalau ade sebarang penambahan @ komen @ pembetolan bleh komen kat bawah @ pm aku kt fb..aku tak expert..aku just tunjuk cara yg aku tau & yg aku praktikkan..kalau ada silap,tlg betolkan eh.. =D  yg baik semuanya dtg dari Allah, dan yg xbaik semuanya dtg dari kekurangan diri aku sndiri..wassalam..

0 comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment